Kyselina listová – proč je důležitá?

Kyselina listová (vitamin B9) je vitamin, který je rozpustný ve vodě. Nejčastěji se jeho užívání doporučuje v průběhu těhotenství, neboť přispívá ke správnému a zdravému vývoji plodu. Kyselinu listovou však potřebujeme v každém věku, neboť je zcela nepostradatelná ke správnému fungování mozku. Je důležitá při tvorbě určitých neurotransmiterů, ty jsou odpovědné za to, jak se cítíme.

Vliv kyseliny listové

  • Říká se, že některé formy demence, včetně Alzheimerovy choroby, jsou spojovány s nízkou hladinou kyseliny listové.
  • Podle studií bylo prokázáno, že lidé na antidepresivech, kteří se léčí s depresí či jinou duševní chorobou, mají při nedostatku kyseliny listové mnohem horší výsledky léčby, než ti, jež doplňují kyselinu listovou pravidelně.
  • Kyselina listová zlepšuje paměť.

Kde můžete kyselinu listovou najít?

Nejvýznamnějším zdrojem je listová zelenina. Z řady zdrojů se během vaření zničí až 95% kyseliny listové. Podle odborníků je dobré jí užívat ve vitaminových doplňcích, neboť se vstřebá 100%. Z potravin jí však do organismu vstřebáme jen 50%.

Další zdroje kyseliny listové

  • čínské zelí
  • hlávkový salát
  • ledová salát
  • květák
  • brokolice
  • zelí
  • kapusta
  • špenát
  • růžičková kapusta
  • zelený hrášek
  • fazolové lusky
  • okurky
  • dýně
  • červená řepa
  • rajčata
  • celá obilná zrna (hlavně klíčky)
  • celozrnný chléb
  • müsli
  • ovoce (zejména mango, pomeranče, třešně, banány, jahody, višně, maliny, angrešt)
  • vlašské ořechy
  • pistáciové ořechy
  • plísňové a měkké sýry
  • játra a vnitřnosti (ty však nejsou vhodné během těhotenství, neboť mají vysoký obsah vitaminu A, a zároveň v nich mohou být přítomny toxické látky)

Chcete-li v potravinách uchovat co největší obsah kyseliny listové, pak je nesmíte skladovat příliš dlouhou dobu ani vystavovat vyšším teplotám. U zeleniny je nejlepší, když jí konzumujete syrovou nebo jen zlehka spařenou. Pokud bude váš jídelníček pestrý a bohatý na potraviny obsahující kyselinu listovou, pak máte pravidelný a dostatečný přísun zajištěn.

(Visited 1 times, 1 visits today)

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.